Ons nieuwe programma 'Visages de Femmes' - al weer het derde - bestaat uit liederen van componisten uit het einde van de 18de en begin van de 19de eeuw, die allen vrouw waren. We beginnen met liederen van de beroemde Belle van Zuijlen, in Frankrijk beter bekend al Madame de Charrière. Ze was schrijfster en componiste en werkte een groot deel van haar leven aan een opera. De componiste Pauline Duchambge, een tijdgenote van Daniel Auber en Adolphe Adam wist keer op keer gedichten van de bekendste dichters van haar tijd te verkrijgen voor haar originele en intense romances. Catherina Pratten was een wonderkind, studente van Fernando Sor en gitaarlerares van de dochters van Koningin Victoria. Ze maakte fraaie arrangementen van Ierse liederen voor haar adellijke pupillen. De zangeres Maria Malibran was legendarisch in haar tijd als operazangeres, maar componeerde ook erg goede liederen met piano of gitaar.

2010EH7135_jpg_l

Allemaal prachtige en weinig gehoorde vondsten van liederen waar we trots op zijn!
Alles wordt weer begeleid op historische gitaren: een vijfkorige gitaar voor mevrouw van Zuylen en een tertsgitaar voor de rest. Een impressie van het programma:

Isabelle de Charrière van Zuylen (1740-1805)
Douce retraite
Lise Aimoit
Timarette

RequestDigitalElement_2
Pauline Duchambge

Pauline Duchambge (1776-1858)
Jeune fille de Russie
La sincere
Mon pauvre Pierre
Coulez mes jours
Penses-tu que ce soit t'aimer?
Cancione amoroso

Arrangementen van Catherina (mme Sidney) Pratten (1821-1895)
'Tis the last rose of summer
The harp that once thro' Tara's halls
The meeting of the waters
Believe me if all those endearing sweet charms
Silent, O Moyle, be the roar of thy water

Forgotten (impromptu), gitaar solo

Maria Malibran (1808-1836)
L'Ecossais
La voix qui dit: je t'aime

Maria_Malibran
Maria Malibran